Deák Zsuzsánna (BBTE- Hungarológia Doktori Iskolájának II. éves doktorandusza) nagyon sok érdeklődőt vonzott. Az előadás alatt ráeszméltem, hogy enyhén paradox ha egy orvostanhallgató egy bölcsésztől hall először a halálos ágy körüli jelenségek szakkifejezéseiről. Másrészt az a gondolat ütött szeget a fejembe, hogy a modern orvoslásban a pozitív töltetű haláloságy jelenségek elfogadhatóak, megengedettek, viszont a negatív élményeket a pszihiátria abszolót gyógyszeres mellékhatásként állítja be, és kezelést ír fel rá. Ettől a felfogástól élesen eltér az a középkori nézet, mely az ars moriendi táblákon szemlélteti a haldoklás folyamatát, és amelynek a lényege, hogy a haldokló megharcolja a jó halált a folyamatos kísértésekkel szemben.(H.M.-V. éves orvostanhallgató)
Dr. Spielmann Mihály műhelymunkájáról legelőször a könnyedség, a kötetlen előadásmód, kicsit a mesebeliség jut eszembe. Igen, meseszerűen hat arról hallani, hogy eleink a halált és a velejáró változásokat, lelkiállapotokat, hiedelmeket mennyivel természetesebben élték meg. Az élet részének tekintették, még akkor is, ha fájdalommal járt. A kérdés számomra nyitott még mindig, bár rengeteget hallhattunk erről is: mi az, ami őseink számára egyszerre kézzel foghatóvá ugyanakkor tiszteletet, félelmet maga köré vonó misztikummá avatta a halált? (A.E.- VI. éves orvostanhallgató)
A „Halál a
Szentírásban és a keresztény lelkiségben” című műhelymunka kezdetén Hajlák
Attila tisztelendő úr a Szentírás szavaival vezetett be minket „a halál, mint
Isteni ajándék” dimenziójába. Kedvenc halál értelmezésem lett: „A halál az,
amikor Isten egyik kezéből áthelyez a másikba.”
Elgondolkodtató és hatalmas reményt adó szavak ezek. Ez után következett
az a pillanat, amikor egy orvos-Isten kapcsolatnak lehettünk tanúi. Nekem,
orvostanhallgatónak felemelő érzés volt, azt hallani egy egyetemi tanáromtól,
hogy ő csak kezel és Isten gyógyít, és hogy számtalanszor érzi Isten jelenétét,
mielőtt beadná a gyógyszeradagot. (K.I.-IV. éves orvostanhallgató)
Antal Imre “A halál a néphagyományban” előadása igazán érdekes volt, rádöbbentette a hallgatóságot arra, hogy a halál mennyire foglalkoztatta az embert ősidőktol fogva. Rengeteg szokás, irodalmi mű, zene és találgatás született a halál fogalma körül. Az ember nem csak megsíratta a halottat, majd eltemette, hanem megfigyelte halálának körülményeit, utójeleit is, amikből nagyon sok mondás és szokás született. Az elhangzottak igazán a szívemhez szóltak, mert a halálon kivül két másik aktuális témát is boncolgatott, az istenhitünk és a magyarságunk kérdését...mindkettő nagyon fontos ahhoz, hogy az élet eseményeit feldolgozzuk és megéljük saját módunkon. (C.R.- VI. éves orvostanhallgató)
Antal Imre “A halál a néphagyományban” előadása igazán érdekes volt, rádöbbentette a hallgatóságot arra, hogy a halál mennyire foglalkoztatta az embert ősidőktol fogva. Rengeteg szokás, irodalmi mű, zene és találgatás született a halál fogalma körül. Az ember nem csak megsíratta a halottat, majd eltemette, hanem megfigyelte halálának körülményeit, utójeleit is, amikből nagyon sok mondás és szokás született. Az elhangzottak igazán a szívemhez szóltak, mert a halálon kivül két másik aktuális témát is boncolgatott, az istenhitünk és a magyarságunk kérdését...mindkettő nagyon fontos ahhoz, hogy az élet eseményeit feldolgozzuk és megéljük saját módunkon. (C.R.- VI. éves orvostanhallgató)
A „care” etika – Ki vigyáz a segítőre? címmel tartott
műhelyfoglalkozást Dr. Kovács Dénes (Szegedi Tudományegyetem klinikai
pszichológusa). Mit is jelent a „care”? Az angol „take care” kifejezés egyaránt
vonatkozik a gondozott személyre (take care of sy) és magára a segítőre (take
care of yourself). Ilyenként a care-etika egy imperativus, hogy az energiáját a rászorulókba átöntő segítő önmagát is
feltöltse. A care-etika alapja: csak azt tegyük meg, amit a gondozott elvár.
Hiába tanították nekünk azt, hogy az idős embereket át kell segíteni az úton,
ha az adott néni, akivel aznap összefutunk, nem akar átmenni, akkor ne
erőszakolják rá a segíteni akarásunkat. A care Szent Ignác-i lelkülete szerint
a segítő feladata a következő: „az ő ajtóján menj be, a Te ajtódon vezesd ki”.
Ebben a kapcsolatban az elsőhegedűs tehát a gondozott, a beteg. Segíts másokon
és vigyázz magadra! Dr. Kovács Dénes értékes
gondolataival kívánom mindannyiunknak hivatásunk örömteli, kiegyensúlyozott
megélését! (K.A.-VI. éves orvostanhallgató)
A műhelymunka
általában interaktív, amely kérdésekre és feleletekre alapoz. A “Élet
találkozások a halálos ágy mellett” viszont más volt: igen, Jakabos Barnabás jezsuita atya és segédje,
feltették azokat a bizonyos kérdéseket, hogy volt-e már halálfélelmed, vagy
hogyan kezelted egy szeretted halálba kisérését, de lélekben kellett
válaszolnunk. Adott volt a csend,
amelyben a halál és halálfélelem gondolatai, új
értelmezést nyertek. A lelki
csendek után feltettük kérdéseinket, és
Barnabás atya válaszain keresztül, a Jóisten csendesítette félelmeinket. Egy
óra után mosolyogva és lélekben megnyugodva léphettünk ki a kisterem ajtaján,
mert megerősödtünk abban, hogy Isten jelenlétében újra és újra örök életre
születünk. (K.I.-IV. éves orvostanhallgató)
Dr. Muszbek
Katalin (Magyar Hosipice Alapítvány elnöke) és Dr. Lohinszky Júlia (klinikai
onkológus) műhelymunkája során, egy szimulációs gyakorlaton vehettünk részt. A
vállalkozó önkéntesek különböző orvosok bőrébe bújva kellett informálniuk a pácienst
arról, hogy nincs további lehetőség a betegségük kezelésére. Különböző orvosi
magatartásokat figyelhettünk meg, helyzettől függően. Akkor úgy gondoltam, hogy
ez nem is olyan lehetetlen feladat: kellő empátia és figyelmesség árán a beteg
máris elfogadja sorsát. „De mi lett volna ha te kellett volna közöljed a
betegnek a rossz hírt?” – tette fel a kérdést egy szervezőtársam. Nem kaptam
szavakat, nem éreztem magam felkészültnek egy ilyen helyzet megoldására. Nem tudtam, hogy mit kellene
cselekednem, mit kellene mondanom. Emiatt számomra ez a műhelymunka volt a
legtanulságosabb, hisz rájöttem arra, hogy az orvosnak a tudása mellett a
legfontosabb a kommunikációs készsége. Ha rossz hírt is kell közölnie, meg kell
találnia rá az egyedi módot, hogy tudjon könnyíteni a páciens szenvedésén. (T.T.-II. éves orvostanhallgató)
Dr. Barabás
Katalin (Szegedi Tudományegyetem Magatartástudományok Tanszékének vezetője) sok
hasznos, gyakorlatias tanáccsal látott el bennünket. elsőként a rossz hír
közlésének ENYHÍTŐ modelljét vázolta (http://szentbalazsestek.blogspot.ro/2014/03/enyhito-modell-egy-jobb-kommunikacio.html), aztán azt
játszotta el, hogy mit kell tenni, ha az ember hibázik és felelősségre vonják.
Hangsúlyozta, hogy első lépés a BEISMERÉS és a BOCSÁNATKÉRÉS. És életszagú
példáiból kitűnt, hogy a lelkiismeretesen a beteg mellé álló, és ha kell
hibáját beismerő orvost szinte soha nem perelik be! Végül megosztotta velünk,
hogy számára azért fontos tanítani az orvosi kommunikációt, mert minden diák,
aki végigcsinálja ezt az intenzív gyakorlati képzést 2000 embert ér majd, mert legalább ennyi betege lesz. (H.M.- V. éves orvostanhallgató)
Dr. Lohinszky Júlia (a budapesti Szent Imre kórház onkológusa) ,, Hogyan éli meg/ dolgozza fel az orvos a beteg halálát ” című
műhelye sok érdeklődőt vonzott. Többek között a doktornő néhány olyan módszereket ismertetett, amely segíthet az
orvosnak a beteg elvesztésének feldolgozásában illetve megőrizheti őt az
érzelmi túlterheltségtől. Említette a Bálint csoportokat, amelyek lényege csoportban
résztvevő orvosnak-segítőnek konfliktusos eseteit kezelni, szakmai szerepében
kiteljesedni illetve áttételesen a kiégést, pályaelhagyást is megelőzni. Talán
a legjobb gyógyír a beteg halálának feldolgozásában a kommunikáció közvetlen
vagy hasonló szakterületen dolgozó kollégákkal, de mindig tartsuk szem előtt az
orvosi titoktartás rendeletét. Lohinszky doktornő véleménye szerint az orvosnak
minőségi időt kell szánnia saját maga feltöltődésére, ezért legkevesebb heti 2
órát kellene szánni olyan tevékenységre, mint a hobbink, sportolás, séta és
egyebek. És természetesen az orvos erőforrása a család. (G.O.-IV. éves orvostanhallgató)
A “Cum se poate constitui un Hospice în România?” című műhelymunkára a Megyei Tanács kistermében került sor elég
családias hangulatot teremtve azzal, hogy egy kerek asztal beszélgetésnek is
beillett volna. A résztvevők a romániai hospice életközeli és gyakorlatias
jellegű kérdéseiről kaphattak felvilágosítást hiteles forrásból, nem mástúl
mint Dr. Mosoiu Daniela docens asszonytól (a brassói Reménység
alapítvány elnöke). Ízelítőt kaptunk a
hospice történetéből, fejlődéséből, jelenlegi állásáról Romániában. Ismételten
hangsúlyt kapott a gondolat, hogy a hospice nem kisebb dologra vállakozik, mint
az emberi méltóság, az “ember mint érték” eszme megtartása. (A.E.-VI. éves orvostanhallgató)
Szombaton került sor
Dr. Nyulas Kinga "A gyászoló család lelki támogatása." című
műhelymunkájára. A műhelyen mintegy 15 fő vett részt, többségük lelkész, orvostanhallgató,
és pszihológus volt. Körbe ülve, először mindenki bemutatkozott, hogy ki is ő
valójában, és miért van itt, mi a véleménye az eddig elhangzott előadásokról és
milyen kérdések fogalmazódtak meg benne. Majd a doktornő rövid bevezetőt
tartott a témával kapcsolatosan, aztán egy beszélgetés alakult ki, melyet ő
terelt néha tovább és lassan leomlottak a falak. Szó esett a gyászról, ennek
fogalmáról, hogy kinek mit jelent, hogy mi a véleményünk a patológiás és
fiziológiás gyászról? Mi idézheti ezt elő, mi lehet az oka, kiknél
gyakoribb? A beszélgetés nagyon jó hangulatban telt, az idő gyrosan
elrepült. (R.T.-V. éves orvostanhallgató)
“Valóban jó a jó halál?” Érdekes kérdés.
Dr.Kovács Judit intenzív terápiás főorvostól nem feltétlenül határozott válaszokat
kaptunk, inkább lehetőséget arra, hogy elgondolkodjunk olyan
morális-etikai-jogi kérdésekről, amit a laikusok talán teljesen egyértelműnek
látnak, de orvosként az elméleti síkról gyakorlatba ültetni már elmosódnak az
addig élesnek vélt határok. Saját magunkban kell ezt minden esetben
újraépítenünk, és újra értelmeznünk. (A. E.- VI. éves orvostanhallgató)
Dr. Nyulas Kinga
második műhelyére a záró napon, vasárnap került sor , melynek címe
"Mit kezdjünk a beteg halálvágyával?" Az előző napi jelenlevők mellé újak is csatlakoztak, mégis sokkal bátrabban
indult a kommunikálás. Szóba került a gyerekek halálvágya, az idős beteg
embereké, és azoké is akik
öngyilkosságot követnek el. Különbséget tettünk a valós halálvágy és a beteg
által halálvágyként definiált, csupán a figyelemfelkeltés érdekében kijelentett
szavak között. Véleményt nyilvánítottunk az eutanázia kérdésében
is. Az idő szűke miatt sajnos sokmindenkiben maradt befejezetlen gondolat, nem
feltett kérdés, de az érzés, amit mindkét műhely adott megfizethetetlen. (R.T.-V. éves orvostanhallgató)
Dr. Barabás
Katalin eutanáziát boncolgató műhelyén a doktornő kielemte, eutanáziát
tudatánál levő beteg kérhet, és írásos bizonyíték kell legyen erről. Aztán
ismét hangsúlyozta, hogy a betegben a halál iránti vágy legtöbbször a félelem
miatt születik: fél a szenvedéstől, a magánytól, a kiszolgáltatottságtól. Ugyanakkor
a modern kor embere nem tudja kiengedni a kontrollt a kezéből, így ő akarja
megszabni a halál idejét is. A kérdések során felmerült, hogy az emberi
méltóság megőrzése egy olyan betegségben mint az ALS (neurológiai kórkép,
melyben a beteg megőrzött tudatállapot mellett fokozatosan leépül, végül
megfullad) nem engedélyezné-e az eutanáziát? Záró gondolatot az a kérdés adta, hogy
nem segítene-e ilyen helyzetben a betegen egy lelki beszélgetés? „A beteg
érdekében talán ez lenne a legfontosabb amit tehetünk.” –zárta műhelyét Barabás
doktornő. (H.M.-V. éves orvostanhallgató)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése