Ez év első Szent
Balázs Estjén egy igen érdekes témába nyerhettünk betekintést, amivel mindennap
találkozhatunk, nemcsak mint egészségügyi alkalmazott vagy orvostanhallgató
hanem, mint beteg is. Meghívottjaink Dr. Madaras Sándor - idegsebész főorvos,
Dr. Domokos Lajos -pszichiáter(aki utólag sajnos mégsem tudott eljönni erre az
estre) és Belényesi Gabriella - asszisztens. A bemutatkozás során
megismerhettük vendégeink jelenlegi, de múltbeli foglalkozásukat és egészségügyben
betöltött szerepüket is: Belényesi Gabriella 12 évet munkálkodott, mint asszisztens
a kardiológia osztályon és másfél évet szintén asszisztensként Németországban a
geriártrián. Dr. Madaras Sándor 1998-ban fejezte be orvosi egyetemi
tanulmányait és az idegsebészet osztályon dolgozik, mint idegsebész főorvos,
valamint magánvállalkozó és ő tartja az idegsebészet előadásokat az orvosi egyetemen
már 18 éve.
“Mi
a véleményük az aktuális rendszerről és hogyan lehetne igazán hatékony?” - hangzott
el indításként az első kérdés a meghívottaknak.
Elsőként Madaras doktorúr válaszolva mesélte el tapasztalatait és
véleményét: az egészségügy a legháládatlanabb része a társadalomnak, nem
pénz kérdése kellene legyen az egészség.
Az ember genetikai kódjába bele van írva, hogy áldoznia kell az egészségéért
ami a beteget számos csodagyógyszer
megvételére sarkallja amelyek a pszichés hatáson kívül eredménytelenek. A
hierarchiát viszont úgy írta le mint,
egy piramist aminek az alapján levők tudják azokat a dolgokat amelyek a felsőbb
egységekben megtalálhatók, de fordítva már nem igazán, ami az aszimmetrikus
információs hálózat áradatnak köszönhető a csúcstól az alapig. Belényesi
Gabriella volt asszisztensnő azt hangsúlyozta ki, hogy a jelenlegi egészségügyi
rendszer siralmas helyzetben van, általános káosz és fejetlenség jellemző a nem
oly távoli múltbéli egészségügyi rendszerhez hasonlítva is. Véleménye szerint
mindenkinek, aki egészségügyben dolgozik a ‘’sziget elmélet ’’ kellene alapul
szolgáljon, amiben a következő kérdés merül fel: Mi az, amit én képviselek?- rávilágítva ezzel arra, hogy minden
tettünk, cselekedetünk kihathat ránk és a környezetünkre.
A továbbiakban a
jelenlevők kíváncsian várták a véleményeket a következő gondolatra, hogy ‘’Mit tartanak árnyoldalnak az egészségügyi
rendszerben’ ’- Kis néma csend után Madaras Sándor doktorúr reagált és
néhány érdekes példával próbálta bemutatni más országokban az egészségügyi
rendszert, mint például: Japánban egy feudalisztikus rendszer uralkodik, ahol a
professzor véleménye, szavai ellen senki még csak rosszallóan nem néz, nemhogy
ellenvéleményt nyilvánítson. Ezzel szemben Svájcban a nagy nyitottság keretén
belül bárki véleménye, hozzászólása fontos és értékes. Ezekkel a párhuzamokkal
nyomatékosította nekünk az egészségügyi rendszerünk hátrányait és egyben
előnyeit is. Fontos a szemszög is hangsúlyozta ki, mivel nem mindegy, hogy egy
hajléktalan vagy magasabb társadalmi rangú beteg igényeit vesszük számításba.
Az előzőnek szinte tökéletes, míg az utóbbi már inkább a magánkórházat, magánrendelőt
részesíti előnyben. Véleménye szerint a gazdasági rendszerben negatív irányba
dől el a mérleg, mivel a pénzt a kevésbé hasznos dolgok emésztik fel, így az
igazán lényeges dolgokra már nem jut. Belényesi Gabriella arra mutatott rá,
hogy az alapvető szükségletek nincsenek egyáltalán kielégítve.
‘‘Melyek
azok a viszonyulások, tulajdonságok, melyektől egy orvos nemcsak
tiszteletreméltó tud lenni személyzet, betegek szemében, hanem megközelíthetővé
is tud válni?’’
Belényesi Gabriella
véleménye szerint a tekintélyt nem lehet kiharcolni, az magától kellene jöjjön.
Bármennyire magasra is jutunk az emberi méltóságot nem szabad elveszíteni, de
mindenekelőtt azt kell szem előtt tartani, hogy a betegek és minden ember halandó.
Ha leereszkedik egy orvos a beteg szintjére, akkor megteremti a kapcsolatot az
elérhetőség és a tisztelet között. Madaras doktorúr arra is rávilágított, hogy
ha a hierarchia csúcsán is van egy orvos, nem annyira tiszteletreméltó, mert
lehet, hogy kollégái által került oda és nem saját erejéből vagy erényéből.
Véleménye szerint a kedvesség és megfelelő bánásmód a beteggel még a kevésbé jó
szakember mentőöve is lehet. Fiatal orvos korában egy asszisztenstől tanulta
meg, hogy mennyire hasznos a narratív medicina fontossága, elmondani mindent,
amit a kivizsgálás során tesz a betegnek.
‘’A
segítő személyzet szükségessége. Hogyan
tud az asszisztens igazán jó közvetítőként működni a beteg és orvos között?’’
Az egyik nem tud
létezni a másik nélkül, egyfajta szimbiózis uralkodik. -
hangzott el egy közös gondolatként a meghívottak részéről. A kommunikáció a
leglényegesebb, mert hidat, kapcsolatot teremt az egészségügyi személyzet
között, mivel szakmailag kiegészítik egymást. Egy jó vezető adja meg a rendszer
teljességét, sikerét és eredményességét, ő teremti meg a rendet és tartja is
fenn, hogy az jól és hatékonyan működjön.
Ha mindenki a szerepének megfelelően munkálkodna és látná el feladatát,
akkor nem lennének hiányosságok, de sajnos gyakran vannak átfedések a
munkakörök között, ami egyáltalán nem hátrány, amíg a másik alkalmazottat
segíti az eredményességben.
‘’
Milyen formában jelenik meg és mennyire hatékony az orvosok közötti
együttműködés (konzultáció)? A rivalizáció mennyire nehezíti meg a hierarchia
működését?’’
Madaras Sándor szerint
a rivalizálásnak van egy pozitív és egy negatív oldala is. A pozitívként azt
hangsúlyozta ki, hogy próbálsz minél jobb lenni, túllépni a másikon
gondolkodásban a beteg érdekében. Negatívként jellemezte viszont azt, ha egy
orvos azt várja, hogy a kollégája tévedjen valamiben. Külön kihangsúlyozta,
hogy a beteg előtt, ne mondjunk rossz véleményt egy másik orvosról vagy akár asszisztensről,
mert az nem mindig szolgálja a beteg érdekeit. Sajnos gyakran előfordulnak
műhibák, de mindig szem előtt kell tartani, hogy emberek vagyunk ezért mindenki
hibázhat.
‘’Ki a
felelős a rendszer jó működéséért?’’
A rendszer ki van
dolgozva. Általában a vezető nem alulról indul el, hanem csak véletlenszerűen a
csúcsra kerül, ezáltal a hozzáértése csekély - ecsetelte Madaras idegsebész
főorvos és kiemelten hozzátette, hogy a
rendszer mi vagyunk, nem egy virtuális tér, mi működtetjük, ezáltal fel tudjuk
építeni és rajtunk áll vagyis tőlünk függ, hogy milyenné válik. Kiegészítésként
még annyit fűzött hozzá Belényesi Gabriella, hogy abban a pozícióban, amelyben
meg kell áld a helyed, próbálj maximálisat teljesíteni, kihozni, ezáltal
járulsz hozzá a megfelelő működéshez.
Végül csak azt
szerettem volna kiemelni, hogy az alázat mindegyik szerepkörben nagyon fontos
és akármilyen minőségben is dolgozol, mint orvos, asszisztens vagy kisegítő
személyzet. Ahhoz, hogy
célravezető, hatékony legyen a személyzet munkája, szükség van rendszerre,
stratégiára, ami a célt szolgálja. Ez a rendszer emberekből áll, akik között
kapcsolat van. Az orvos meghozza a döntéseket, felülbírálja a folyamat
végkimenetelét, a személyzet további része (asszisztens, betegszállító, kapus, stb.)
végrehajtja az eltervezett feladatot.
Következtetés: az orvos nem tud elég hatékony lenni segítő személyzet
nélkül és a személyzet koordinálatlan marad orvos nélkül. Tehát szimbiózisban működnek
egymással.
Albert Emőke
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése