Van egy rossz hírem...
Ismerem-e azt, akinek a rossz hírt közlöm?
Mit jelent a rossz hír közlése az intenzív terápiás orvosnak, az ortopéd orvosnak és a diabetológusnak?
Miért olyan nehéz a rossz hírt közölni?
Ilyés Enikő gondolatait tolmácsolom a kerekasztal beszélgetés kapcsán. Ti mit gondoltok?
„Van egy rossz hírem …”, - firkantottuk
plakátra a november 7.-ei kerekasztal-beszélgetés körvonalazásaképpen, és most
mindez visszacseng, miközben ide leírom:
Van egy rossz hírem: Lehet
valaki ortopéd, vagy intenzív
terápiás orvos, diabetológus vagy bármilyen szakág orvosa, a rossz hír és
közlésének kihívása nem kerülheti el pályafutását.
Rossz hír ez, mert zsigeri ösztönünk, hogy meneküljünk a nehéz és kínos helyzetek
elől, rossz hír, mert nem
egyszerűbb életmód változtatásra „parancsolni”, mint utolsó napokat (az élet
menetéhez viszonyuló alázattal) bejelenteni, rossz hír, mert gyakran
az önmagunk tehetetlenségével való szembenézésre kényszerít, rossz hír, mert ... valakinek (empátia!) az életéről szól a közlendő rossz
hír.
Orvos, beteg, hozzátartozó támpontja
más-más ebben a helyzetben.
„Minden orvos előbb beteg kéne legyen” -
hangzik el Szabó Mónika empátiára intő szava, és az orvosi pályára készülőket
már most arra figyelmezteti, hogy a rutin könnyen kimozdíthat az együtt érző
viszonyulásból. „Minden ott kezdődik, hogy eldöntjük: fontos számomra ez az
ember” (beteg), és ebből kifolyólag már ösztönösen másképpen beszélünk,
viszonyulunk. (Azt hiszem erre az orvostan hallgatók válasza a nagyszámú
csoport, mely megtöltötte a termet ezen az estén, mert számukra
orvos-emberségük fontos.) Innen kezdve a rossz hírek körülményei és
megközelítése sajátosabb formákat ölt a különböző osztályokon.
Diabetológus esetében a rossz hír hosszú
távokat érintő fordulatot kell eredményezzen. Szabó Mónika orvosnő esetenként
alkalmazhatónak találja a rájátszás erejét, a páciensben előidézett ijedtség
ugyanis hozzájárulhat ahhoz, hogy ő elkötelezetten vállalja az
életmódváltoztatást.
Ortopéd orvos esetén a rossz hír
súlyossága gyakran nem előrelátható. (pl.: Kisebb beavatkozásról beszélnek, de
valamely végtag hiánya is bekövetkezhet.) Márton Dénes orvos belátja, hogy a
túlságosan derűs előrevetítés a beteg számára hirtelen (vagy éppen a beteg
tudata nélkül) meghozandó döntésekhez vezethet, melyek későbbi értelmi és
szellemi lekezelése nagy trauma számára. Ilyen értelemben jobb valamivel
rosszabb színben feltüntetni a várható kimenetelt, vagy legalább tisztán
közölni az összes lehetséges esetet.
Az intenzív terápiás orvos rossz hírét a
nagyon valószínűnek ítélt, súlyosságában perceket kitágító és/vagy lerövidítő hír jellemzi: a
halálhír. Bár leggyakrabban kezdettől fogva ott él a gyanú minden betegség
esetén, ehhez a félve várt „talán mégsem” társul, majd a hír közlése után a
„velem ez nem történhet meg” - a halálhír esetén az folyamat utolsó fázisa, az
elfogadás óriási kihívást jelent. Végigmegy ezen a folyamaton beteg,
hozzátartozó, orvos – elkerülhetetlenül, nehézségében a legfontosabb tényező,
hogy ki hogyan viszonyul a halálhoz. Kovács Judit orvosnő ki meri jelenteni:
nem tudjuk elfogadni a halál gondolatát, mert élni nem tudunk. Élet, jelenti az
igaz álmainkért való küzdelmet, élet, jelenti a minőségi időt.
Hogyan éljünk tehát minőségi időt – elsősorban
kapcsolatainkban, akár a rossz hírektől körülövezve, mint orvos, beteg,
orvostan-hallgató, betegápoló önkéntes, korházlelkész, hozzátartozó?
Orvosként
biztosítsuk a beteg számára (tőlünk telhetően) az intimitást, úgy helyszínileg,
mint kapcsolatainak ápolásában (ki legyen még jelen találkozásunkkor).
Figyeljünk közléseink részleteire, vezessük fel beszélgetéseinket („Mit tud a
betegségéről?”), hagyjunk időt arra, hogy befogadja szavainkat, gondolkodhasson
rajtuk, kérdezzen. Segítsük őt a döntéshozatalban azzal, hogy letisztultan, de
reményt éltetve közöljük helyzetét és lehetséges kimenetelét. Biztosítsuk őt,
hogy mindent meg fogunk tenni, amit tehetünk, lehetetlennek tűnő vágyait is
igyekszünk teljesíteni.
Betegként őszintén vállaljuk
tapasztalatainkat, tudatosítsuk, hogy együttműködhetünk a gyógyításban, és
tegyük is ezt lehetőségeinkhez mértem. Legyünk bizalommal orvosunk iránt, és
türelemmel, hálával a hozzánk tartozók vagy körülöttünk élő emberek „megmentő
kísérleteit” tapasztalván.
Orvostan-hallgatóként segíthetünk
elmagyarázni egy-egy orvosi szakszó jelentését az erre igényt tartó betegnek,
de fontos elfogadnunk, ha éppen nem nyitott buzgóságainkra.
Betegápoló önkéntesként, kórházlelkészként
lehetünk azok az emberek, akiknek „van idejük.” Van idejük értelmetlennek tűnő
kis feladatokat teljesíteni, melyek a beteg számára (ki tudja miért, tán csak
az együttlétért) fontosak, vagy csendben ott állni félórányikat az ágy mellett.
Van idejük bátorítani, egy teljesítmény centrikus világban az „ennyi elég”
(vagy elég kellett legyen) pillanatát megélni.
Hozzátartozóként lehetünk társak a vissza
és előrenézésben, a megfogalmazásban és kimondásban a betegágy mellett.
Önmagunkat kicsit háttérbe téve, nem csak beteg szerettünk, de önmagunk lelki
érésében is szerepet vállalunk.
Bármilyen szerepkörben is vagyunk jelen, a
legfontosabb a velünk kapcsolatba lépő személyek sajátosságaival szembenéznünk
és ezeket fölvállalnunk, hogy – önnön tehetetlenségünk közepette is, igazi
találkozások születhessenek – minőségi életpercek.
Érdekes volt észrevenni, hogy a halál mennyire tabu még orvosis körben is, a témához kapcsolódó esten is: az első 40 percben csak utaltunk rá, ott volt a levegőben, mint egy buborék. Ami aztán megtörte ezt, az Jakabos Barnabás jezsuita személyes tapasztalat volt: hogy a haldoklónak lehetnek nagyon szép, élettel, szeretettel teli pillanatai a halál küszöbén, amelyek egy betegágy mellett levőnek értékes gyöngyszemek maradnak. (erről többet, és kicsit egyébről is itt: http://www.asziv.hu/archivum/2013/junius/imaelet/joisten-lelegzete)
VálaszTörlés